Fairtrade Original in 1 minuut

Waar smaak begint

Smaak begint bij de oorsprong. Smaak begint daar waar het zaadje in de grond  gaat. Daar waar tropische regenbuien de rijstvelden onder water zetten. Daar waar de zon de ananassen laat rijpen. Smaak begint bij onze koffieboeren, die alleen de dieprode bessen selecteren. Bij onze kruidenboerinnen, die feilloos de rijpe pepers weten te vinden. Alles zo snel mogelijk bereid en verpakt, zodat de originele smaak bewaard blijft tot in uw keuken. Dat maakt Fairtrade Original.

Missie

Als eerste Fairtrade organisatie ter wereld werken wij nauw samen met boeren en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Dat doen we met een missie: boeren in staat stellen een leefbaar inkomen te bereiken. We ontwikkelen eerlijke handelsketens waarbij we zoveel mogelijk van onze producten lokaal verwerken en verpakken. Onze winst zit in een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken.

Onze historie

Original sinds 1959

1959

Een bevlogen begin

Enny Wolak (l), jong en idealistisch, wil iets doen voor mensen die het slechter hebben dan zij. Ze zamelt geld in voor ondervoede kinderen op Sicilië. Samen met Paul Meijs (r) start ze SOS: Komitee Steun Onderontwikkelde Streken.
Fairtrade Original
1973

Eerste eerlijke koffie

Paul Meijs heeft talent voor organisatie en daarenboven een revolutionaire visie: “Je kunt veel beter op een eerlijke manier handel voeren dan giften schenken.” Hij toonde lef toen hij besloot om die visie in zijn eentje in praktijk te brengen. Hij kocht 50.000 kilo ‘eerlijke’ koffie in, waarvoor hij zelf borg stond zonder te weten aan wie hij die zou verkopen. Het blijkt het begin van een beweging die zich over de hele wereld verspreidt.
Paul Meijs met 50 ton eerlijke koffie
1988

De start van het Fairtrade keurmerk

Max Havelaar lanceert het eerste Fairtrade-keurmerk! Van dat moment af kan iedereen zien: voor dit product krijgen boeren en verwerkers een eerlijke prijs. Je vindt het keurmerk nog altijd op (bijna) al onze producten.
Keurmerk Max Havelaar
1994

Fair Trade

Waarom zouden alleen koffieboeren een eerlijke prijs verdienen? We openen onze eigen winkels en verkopen allerlei fairtrade producten: thee, honing, chocolade, kleding en zelfs eerlijke voetballen. We zoeken een eigentijdse naam en kiezen voor ‘Fair Trade’; een ‘fonkelnieuw’ begrip.
Fairtrade shop
2006

Op naar de supermarkt!

Hoe meer mensen in aanraking komen met fairtrade producten, hoe beter. Dus beginnen we met de verkoop van onze producten in de supermarkt. Onder een nieuwe merknaam ‘Fairtrade Original’ en met een geheel eigen verpakkingslijn. Begin 2006 kunnen klanten van Albert Heijn en Super de Boer in hun vertrouwde winkel 15 verschillende Fairtrade Original producten kopen. Inmiddels hebben ze de keuze uit een groot aanbod en kunnen ze terecht in alle grote supermarktketens.
Supermarkt hagelslag in het schap
2016

1,6 miljoen blikjes kokosmelk

Dat steeds meer mensen voor Fairtrade Original kiezen en de kwaliteit van de producten waarderen, blijkt wel uit de verkoopcijfers. We verkopen in 2016 meer dan 1.600.000 blikjes Kokosmelk 400 ML. Een record!
kokosmelk
2017

Samen? Echt samen!

Onze Aziatische productlijn bestaat al vijf jaar. Een succes van onze mensen hier en onze mensen dáár! Want het zijn de recepten van de boerinnen die ons inspireren. De Thaise boerinnen brengen een bezoek aan Nederland en we organiseren de allereerste Fairtrade Original foodfair. Verder gaan we internationaal: in november starten we met de verkoop van een deel van ons assortiment in de Duitse supermarkt Rewe Rahmati in Keulen.
Kruidenboerinnen Khun Orapin en Khun Orachan in Nederland op bezoek
2018

For people. Not for profit.

Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken. Dus verpakken en bereiden onze mensen dáár steeds vaker de producten. Hun liefde en aandacht proef je in de kwaliteit. Om dat te laten zien lanceren we een nieuwe huisstijl en verpakkingen met een boodschap: For people. Not for profit.
Martin in Indonesië
2019

Waar smaak begint

In 2019 brengen we onze positionering verder op smaak en veranderen we onze pay off naar ‘Waar smaak begint’. Smaak begint bij de oorsprong. Daar waar het zaadje in de grond gaat. Daar waar tropische regenbuien de rijstvelden onder water zetten. Daar waar de zon de ananassen laat rijpen. Sinds 1959 komt Fairtrade Original daar waar smaak begint. Alle ingrediënten zo snel mogelijk bereid en verpakt, zodat de originele smaak bewaard blijft tot in uw keuken. Dat is Fairtrade Original.
Fairtrade Original - tomatenboer in Marokko
2020

Opschalen voor impact

Om de afzet nog verder te vergroten en zo te werken aan onze missie, worden in 2020 de internationale plannen verder uitgebouwd. Vanuit ons Duitse team focussen we op verdere uitbreiding naar Zwitserland en Oostenrijk en daarnaast liggen in het tweede kwartaal van 2020 de eerste producten van Fairtrade Original ook in de Franse hypermarché E-Leclerc.
Onze werkwijze

Original chain

Onze mensen

Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie wij samenwerken

Food for thought

Fairtrade Original is een merk met eigen producten. Er zijn twee stichtingen waar ‘Fairtrade’ in de naamgeving voorkomt: Fairtrade Original en Max Havelaar France. Beide zetten we ons zonder winstoogmerk in voor eerlijke handel met kleine boeren in ontwikkelingslanden. Wel hebben we allebei een andere rol. Fairtrade Original ontwikkelt en verkoopt producten. Het is een foodmerk. Max Havelaar certificeert producten in Nederland die aan de internationale Fairtrade-voorwaarden voldoen.